روابط جنسي(زناشويي)از ديد قرآن
هدفم از قرار دادن اسم وبلاگ این بود که خدا با دستای خودش آیه هاشو بر قلب پیامبر(ص) نوشت...!
روابط جنسي(زناشويي)از ديد قرآن
یک شنبه 8 بهمن 1391 ساعت 20:12 | بازدید : 1998 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

به گزارش شيعه آنلاين، گروهي از دانشمندان آمريکايي که سال هاي سال در مورد مطالب علمي موجود در قرآن کريم بحث و بررسي و آزمايشات گوناگوني انجام داده اند، اخيرا اعتراف کردند که همه اين مطالب علمي درست از آب در آمده و اين ثابت کننده اعجاز علمي قرآن کريم است.

در همين راستا دکتر "جمال الدين ابراهيم" استاد علم سم شناسي در دانشگاه کاليفورنياي آمريکا و مدير مؤسسه پژوهش هاي زيست محيطي در ايالات متحده آمريکا، طي اظهاراتي در اين باره گفت: تحقيقاتي که توسط اين دانشمندان براي پي بردن به حقيقت اعجاز علمي قرآن کريم انجام شده، در زمينه هاي مختلفي همچون حرام بودن ازدواج دو خواهر، عادت ماهانه زنان، روابط نامحرم ميان افراد مختلف، روابط زناشويي و غيره بوده است.

وي در ادامه افزود: يکي از اصلي ترين مسائلي که براي اين دانشمندان جالب بود، اشاره ي قرآن کريم به مدت زمان بارداري بوده که بررسي ها دقيق بودن آن را نشان داده است.




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



 

 روابط جنسي(زناشويي)از ديد قرآن



 

غريزه جنسي از غرايزي است که خداي متعال درانسان قرار داده است ؛اين غريزه ،عطيه الهي وامري طبيعي وفطري است.


آثار روابط جنسي از منظر قرآن




او خدايى است كه (همه) شما را از يك فرد آفريد و همسرش را نيز از جنس او قرار داد، تا در كنار او بياسايد. سپس هنگامى كه با او آميزش كرد، حملى سبك برداشت(اعراف ،???)


غريزه جنسي از غرايزي است که خداي متعال درانسان قرار داده است ؛اين غريزه ،عطيه الهي وامري طبيعي وفطري است .قرآن کريم ، گرايش زن ومرد را به يکديگر ،اقتضاي ساختار آدمي ونخستين کالاي زيبا وآراسته دنيوي به حساب آورده است: براي مردمان ،علاقه به خواستني هاي گوناگون از جمله علاقه به زنان و..........آراسته شده است. » (آل عمران ،??)در اين آيه واژه شهوت به کار رفته وچون اين واژه به معناي خواسته شديد است مي توان گفت علاقه به زن وفرزند شديد است (بهشتي ،????،ص ???).در مجموعه آثار (ج،??) شهيد مطهري در مورد غريزه جنسي اين گونه مي گويد:

 

به هر حال از نظر اسلام علاقه جنسى نه تنها با معنويت و روحانيت منافات ندارد، بلكه جزء خوى و خلق انبياست. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السلام، طبق آثار و روايات فراوان كه رسيده است، محبت و علاقه خود را به زن در كمال صراحت اظهار مى‏كرده‏اند و برعكس، روش كسانى را كه ميل به رهبانيت پيدا مى‏كردند سخت تقبيح مى‏نمودند (ص???).

 


غريزه ي جنسي عطيه الهي وامري طبيعي وفطري است .قرآن کريم ، گرايش زن ومرد را به يکديگر ،اقتضاي ساختار آدمي ونخستين کالاي زيبا وآراسته دنيوي به حساب آورده است.قابل ذکر است که خداي متعال غرايز انساني را براي اهدافي در راستاي رشد فردي واجتماعي او در وجودش نهاده است از اين رو نيز براي ارضاي هر کدام ،رهنمود هايي نموده است که طغيان و يا افراط و تفريط در ارضاي آنها ،علاوه بر عدم دستيابي به اهداف خلقت ،موجب عذاب الهي در دنيا و آخرت خواهد شد .در مورد تجاوز در ارضاي غريزه جنسي در سوره فرقان وعده عذاب خلد در جهنم را داده است :

 

و زنا نمى‏كنند و هر كس چنين كند، مجازات سختى خواهد ديد! ،عذاب او در قيامت مضاعف مى‏گردد، و هميشه با خوارى در آن خواهد ماند! (فرقان،??ـ??)

 


در سوره مؤمنون نيز کساني را که از غير راه شرعي ارضاي غريزه جنسي خود نمايد اورا متجاوز مي نامد:

 

وَ آنها كه دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى) حفظ مى‏كنند ،تنها آميزش جنسى با همسران و كنيزانشان دارند، كه در بهره‏گيرى از آنان ملامت نمى‏شوند ،و كسانى كه غير از اين طريق را طلب كنند، تجاوزگرند! (مؤمنون،?ـ?)

 

در قرآن ،کتاب فطرت وزندگي ، آياتي در مورد آثاراستفاده درست وصحيح از غريزه جنسي بيان فرموده است؛ وبا دقت وتدبر ازاين به اين آيات و قياس با مکاتب ديگر مادي ،به اکمل واتمم بودن دستورات اسلام را نسبت به آنها روشن مي شود.

 


با تدبر در آيات الهي مي توان نکات ذيل را پيرامون روابط جنسي يافت :




?) تمتع ولذت

?) زمان اختصاصي

?) موجب آرامش

?) لباس همسران

?) ثواب اخروي

 


الف ـ تمتع ولذت




و زنانى را كه متعه مى‏كنيد، واجب است مهر آنها را بپردازيد (نساء ،??)

 

در اين آيه خداي متعال کلمه « تمتع » را بيان نموده است ؛اين کلمه در کتب لغت به معناي « بهره گيري وانتفاع » است ، واين بهره گيري لذت جنسي است که امام صادق (ع) آن را با لذت ترين نعمت هاي دنيا وآخرت مي دانند :

 

امام صادق فرمودند:براي مردم در دنيا وآخرت ، هيچ لذتي بالاتر از همبستري با زنان نيست ؛ ، سپس فرمودند :اهل بهشت به چيزي بيشتر از نکاح، چه از طعام وشراب ،لذت نمي برند (کافي ج ?،ص ???)

 

خداي متعال خلقت زوج (همسر) را از نشانه هاي خود ، وآن را براي سود ونفع يکديگر بيان داشته است:

 

و از نشانه‏هاى او اين كه همسرانى (زوج ) از جنس خودتان ،به نفع وسود شما آفريد(روم ،??)

 

پيامبر اسلام (ص)لذت خود را از دنيا را بهره گيري از زنان مي داند:

 

پيامبر (ص) فرمودند : روشني چشم من در نماز و لذت من در دنيا ،زنان و گل هاي من حسن و حسين (ع)مي باشد (وسايل الشيعه ج?? ص ??)

 

مارابل مورگان در کتاب «زن کامل» لذت جنسي را به اين گونه بيان مي کند :

 

از نظر فيزيکي ،نقطه اوج رابطه جنسي بزرگ ترين لذت و عظيم ترين آرامش در روي زمين است . بسياري از پزشکان تحقيق کرده اندکه اوج اين موقعيت بدن انسان را دوباره زنده و احياء مي کند و سلامتي فيزيکي را بدنبال دارد .چه زماني عالي تر از اين !هر دو ي آنها احساس مي کنند که خواسته شان ارضاء و برآورده شده است (ص،???)

 

ب ـ زمان اختصاصي




قرآن براي بهره گيري همسران از يکديگر زمان اختصاصي قايل است ،و در اين وقت خصوصي زن و مرد ،مي بايستي ديگر افراد خانواده بدون اجازه وارد نشوند ،حتي اطفال ـ براي حفظ بهداشت جنسي کودک ـ نبايد بدون اجازه ،در اين اوقات خصوصي والدين وارد شود :

 

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بردگان شما، و همچنين كودكانتان كه به حدّ بلوغ نرسيده‏اند، در سه وقت بايد از شما اجازه بگيرند: پيش از نماز صبح، و نيمروز هنگامى كه لباسهاى (معمولى) خود را بيرون مى‏آوريد، و بعد از نماز عشا اين سه وقت خصوصى براى شماست امّا بعد از اين سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نيست (كه بدون اذن وارد شوند) و بر گرد يكديگر بگرديد. اين گونه خداوند آيات را براى شما بيان مى‏كند، و خداوند دانا و حكيم است! (نور ،??)

 


در آيه بعدي استيذان و اجازه گرفتن فرزندان بالغ رادر اين اوقات خصوصي والدين نيز متذکر مي شود:

 

و هنگامى كه اطفال شما به سنّ بلوغ رسند بايد اجازه بگيرند، همان گونه كه اشخاصى كه پيش از آنان بودند اجازه مى‏گرفتند اين چنين خداوند آياتش را براى شما بيان مى‏كند، و خدا دانا و حكيم است! (نور،??)

 

والدين نياز مند به اوقات خصوصي مي باشند، زيرا وجود اين اوقات خصوصي در تحکم زندگي مهم واساسي است ،وعدم آن در تذلل و ازهم پاشدگي زندگي زناشويي مؤثر مي باشد .اين اوقات موجب افزايش محبت نسبت به يکديگر وکسب آرامش خواهد شد.

 


شايد اين سؤال در ذهن نقش ببند که چرا خداي متعال وحکيم در آيه دوم ،بر اجازه گرفتن فرزند بالغ ،در اوقات خصوصي والدين تذکر داده است ؟ آيا والدين به نکته ساده آگاهي ندارند که نياز مند به تذکر بوده شايد پاسخ اين باشدکه تذکرش براي اهميت وارزش گذاري به وقت خصوصي داشتن والدين مي باشند ، به گونه اي که حتي در سالياني بعد از ازدواج که فرزند آنها بالغ شده است ، باز هم والدين نياز مند به اوقات خصوصي مي باشند، زيرا وجود اين اوقات خصوصي در تحکم زندگي مهم واساسي است ،وعدم آن در تزلزل واز پاشدگي زندگي زناشويي مؤثر مي باشد .اين اوقات موجب افزايش محبت نسبت به يکديگر وکسب آرامش خواهد شد.

 

از آيات فوق ، چند نکته مي توان استفاده نمود : اولاً تشويق و ترغيب زن وشوهر به داشتن ساعاتي خصوصي در روز تا به آرامش برسند و براي بندگي خدا نيرو کسب کنند ؛ ثانياً حضور ديگران از بزرگ و کوچک در زمان خصوصي جلوگيري شود، و بدون اجازه وارد نشوند ؛ثالثاً اعضاي خانواده به غير از اين اوقات خصوصي ، روابط گرم و صميمي و خودماني داشته باشند ، در کنار يکديگر باشند .

 


امام صادق (ع) اين سه وقت را به عنوان «غرّة ،خلوة»(سهو،خلوت )بيان مي دارند که ديگران براي ورود در اين ساعات بايد اجازه بگيرند :

 

امام صادق (ع) فرمودند: کنيزان وکساني که بالغ نشده اند در سه زمان ،همان گونه که خداي عزوجل شما را امر کرده است ، براي ورود بايد اجازه بگيرند ؛وهمچنين خادمت که بالغ شده درسه وقت از عورات، داخل شد،اگر چه خانه اش در خانه شما باشد بايد اجازه بگيرد ،اين سه وقت عبارت است از : بعد از عشا که عتمة(ثلث شب) ناميده مي شود وقتي که صبح مي کنيد وزماني که در بعداز ظهر، لباس هايتان خارج مي کنيد ؛به تحقيق که خدا امر کرده است که اين سه اوقات را در خلوت وسهو باشيد .( وسائل‏الشيعة ج : ?? ص : ???)

 


امر خدا به خلوت کردن اين سه وقت، بيانگر توجه به اين نياز فطري است ، به عبارت ديگر ارضاي اين نياز از اعماق درون انسان برخواسته است . شايد براي بعضي از کساني که عميقاً از تعاليم انسان ساز اسلام اطلاع کامل ندارند،داشتن اين سه وقت خصوصي را با معنويت انسان مغاير بدانند ،و با نگاه سبک و تحقير آميز به آن بنگرند ، در حالي که همان گونه مشاهده نموديد در نگاه قرآن ومعصومين (ع) براي حفظ از فساد آماده شدن جهت بندگي خدا وانجام وظايف فردي واجتماعي ،از معنويت وجايگاه خاصي برخوردار است وثواب بزرگي براي ارضاي اين غريزه از طبق شرعي ودرست قايل مي باشد وموجب رشد وارتقاي معنوي مؤمن است .در ضمن در قرآن ، يکي از نعمت هاي بهشت را داشتن همسران زيبا مي داند .به اين نکته بنيادي بايد توجه داشت ،اسلام با ارضاي غرايز ازطريق غير مشروع را منع نموده است ،ولي از راه مشروع را تشويق نموده است وبا کساني که رهبانيت مي کنند واز نعمت هاي الهي به طور عاقلانه وشرعي بهره نمي برند ،مذمت مي نمايد .

 


اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! طيّبات را كه خداوند براى شما حلال كرده است، حرام نكنيد! و از حدّ، تجاوز ننماييد! زيرا خداوند متجاوزان را دوست نمى‏دارد. (مائده ،??)

 

طيّبات را براى آنها حلال مى‏شمرد، و ناپاكيها را تحريم مى كند(اعراف،??)

 


راجع به تمتع و لذت و زمان اختصاصي صحبت کرديم و در اين مقاله به ادامه ي بحث مي پردازيم:

 

انسان در حين کار و زندگي روز مره خستگي روحي و جسمي پيدا مي کند و نياز مند به تمديد قوا مي باشد ، همان گونه که غذا و آب و خواب موجب تمديد نيرو مي شود ؛غريزه جنسي نيز از غرايزي است که خالق براي کسب آرامش در وجود زن و مرد قرار داده است .

 

 

ج ـ موجب آرامش




در قرآن علت خلقت زوج (همسر ) را به عنوان آرامش بخش يکديگربودن بيان فرموده است :

 

از نشانه هاي او ،اين است که همسراني (جفت هايي ) از جنس خودتان براي شما آفريد تا در کنار آنان آرامش بگيريد ،و بين شما ( زن و شوهر ) مودّت و رحمت قرارداده است ؛ در اين ، نشانه هايي است براي گروهي که تفکر مي کنند(روم ??) .

 


در آيه سوره روم خداي متعال علت خلقت زوج(همسر ) را کسب آرامش وجلب مودت ورحمت بيان نموده است ؛ولي در آيه ???سوره اعراف ضمن بيان علت خلقت همسر را «کسب آرامش » ،اين آرامش را از همبستري با زوج خود (فَلَمَّا تَغَشَّئهَا) بيان کرده است :

 

هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنهَْا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيهَْا فَلَمَّا تَغَشَّئهَا حَمَلَتْ حَمْلاً خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ

 

او خدايى است كه (همه) شما را از يك فرد آفريد و همسرش را نيز از جنس او قرار داد، تا در كنار او بياسايد. سپس هنگامى كه با او آميزش كرد، حملى سبك برداشت(اعراف ،???)

 


انسان در حين کار و زندگي روز مره خستگي روحي و جسمي پيدا مي کند و نياز مند به تمديد قوا مي باشد ، همان گونه که غذا و آب و خواب موجب تمديد نيرو مي شود ؛غريزه جنسي نيز از غرايزي است که خالق براي کسب آرامش در وجود زن و مرد قرار داده است . امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود زن را اين گونه معرفي مي نمايد:

 

امّا حقّ همسرت اين است كه بدانى، به راستى خداوند او را مايه آرامش و آسايش و همدم و پرستار تو قرار داده و بايسته است كه هر يك از شما [زن و شوهر] به سبب همسرش خداى را سپاس دارد و بداند كه اين ارزانى خدا بر اوست(تحف العقول،ص ???)

 

 

باربارا پيز در کتاب « آنچه زنان و مردان نمي دانند » آثار سازنده روحي و جسمي ارضاي کامل جنسي را اين گونه مي گويد:

 

دلايلي مستدل وجود دارد که ارتباط جنسي براي سلامتي مفيد است . اين رابطه ميزان تستوسترون را بالا مي برد وبه واسطه آن استخوان و ماهيچه ها قوي مي شود و تأمين کلسترول مفيد تضمين مي گردد .محقق مسايل جنسي ،خانم دکتر بوِرلي وابيل مي گويد «در حين رابطه ي جنسي اندورفين که ماده طبيعي ضد درد در بدن است، ترشح مي شود وتأثير خوبي بر سر درد ،سرگيجه وآرتروزدارد».کمي پيش از اوج لذت جنسي ، هورمون DHEA(دي هيدروپنيدرسترون )ترشح مي شود که ادراک را تقويت مي کند ،سيستم ايمني بدن را قوي مي سازد و از ايجاد تومور جلوگيري وبه استخوان سازي کمک مي کند . در اين هنگام مقدار زيادي اُکسي توسين در بدن زن آزاد مي شود ، يعني هورموني که نياز به آرامش ونزديکي را باعث مي شود .دکتر هارولد بلومفيلد در کتابش «قدرت پنجم » توضيح مي دهد که استروژن تا چه حد به استحکام استخوان و فعاليت بهتر گردش خون کمک مي کند . هورمون ها از قلب محافظت مي کنند و بر طول عمر مي افزايند ،به همين خاطر ارتباط جنسي بيشتر به معني طول عمر بيشتر واضطراب کم تر است.

 


عدم ارضاي نيازهاي جنسي ،عامل ديگري براي اختلاف زن و شوهر است .عدم توجه به نياز هاي جنسي يکديگر که به ناتواني ، بي ميلي يا سرد مزاجي فرد مربوط مي شود ،با لطمه به روابط زن وشوهر ،افراد را دچار عصبانيت ودلسردي نسبت به همسر و زندگي ميکند و به تدريج موجب بروز رفتارهاي پرخاشگرانه ودر نهايت افسردگي مي شود .

 

 

دـ لباس همسران




آميزش جنسى با همسرانتان، در شبِ روزهايى كه روزه مى‏گيريد ، حلال است. آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها (هر دو زينت هم و سبب حفظ يكديگريد)(بقره،???)

 

در آيه فوق خدا ضمن نَسخ حُکم حُرمت همبستري در ماه رمضان ،جواز آن را در شب هاي ماه رمضان صادر نمودند ؛ وسپس تعبيري زيبا نسبت به چگونگي ارتباط زن وشوهر بيان مي نمايد ،که زيباترين ولطيف ترين تشبيه براي ارتباط زن وشوهر مي باشد ، زن ومرد را لباس يکديگر بيان مي فرمايد (هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ) ومفسر بزرگ آيت الله جوادي آملي براي اين تعبير زيباي قرآن خواصي به شرح زير در تفسير خود بيان داشته اند:

 


?) لباس مانع از آسيب است .ازدواج هر چند اطفاي غريزه را به همراه دارد ؛ليکن صبغه ملکوتي آن صيانت از گناه وحراست از نگاه آلوده است .

 

?) لباس عيوب انسان را مي پوشاند آبرو را حفظ مي کند . زن ومرد و شوهر نيز بايد عيوب هم را بپوشانند وآبروي اجتماعي يکديگر را حفظ کنند .

 

?) لباس ، انسان را از گرما وسرما و...حفظ مي کند .زوجين نيز بايد در حوادث تلخ وشيرين وگرم وسرد زندگي ،موجبات دلگرمي هم را فراهم کنند .

 

?) ميان لباس وکسي که آن را پوشيده رابطه اي تنگاتنگ وصميمي است که بيگانه ميان آن دو راه ندارد رابطه زوجين نيز بايد چنين باشد تا بيگانه اي به درون زندگي آنان راه نيابد که به اسرارشان پي برده ،احياناً فتنه گري کند.

 

?) اعضاي بدن با لباس در تماس است ولباس از تماس مستقيم آنها با بيرون ممانعت مي کند .

 

?) لباس مايه آرامش انسان است . زن و شوهر نيز موجب آرامش يکديگر ند .قرآن از شب ،هم «لباس » تعبير کرده است : وَ جَعَلْنَا الَّيْلَ لِبَاسًا(نبأ،??) وهم به سکونت وآرامش (هُوَ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الَّيْلَ لِتَسْكُنُواْ فِيه)(يونس ،??)اين دوتعبيردر باره زوجين نيز آمده است .

 

?) لباس آرايه انسان است و به وي زينت مي بخشد . زن و شوهر نيز بايد زينت يکديگر باشند . زن وشوهر کنار هم موقعيتي در خانواده و اجتماع پيدا مي کنند که در گذشته آن را نداشته اند ، از اين رو به آنها با احترام بيشتري برخورد مي شود. (صص ، ???ـ???).

 


در آيه فوق پس از ارتباط جنسي زن و شوهر ،خداي متعال لباس بودن اين دو را مطرح مي کند .به عبارت ديگر مي توان از سياق آيه نتيجه گرفت که از نتايج مؤثر و مثبت برقراري روابط جنسي ،لباس يکديگر بودن مي باشد ؛وتمامي خواص مطرح شده لباس،براثر ارتباط جنسي درست وصحيح زن وشوهر مي باشد .

 

و در ضمن عدم ارضاي جنسي موجب آسيب هاي فراوان فردي واجتماعي مي شود،از جمله مطالبي که سالاري فر در کتاب « خانواده در نگرش اسلام وروان شناسي » از کتاب « آسيب هاي اجتماعي ستيزه هاي خانواده طلاق »در مورد آثار سوءعدم ارضاي جنسي در زندگي زناشويي واختلافات آنها اين گونه نقل مي کند :

 

عدم ارضاي نيازهاي جنسي ،عامل ديگري براي اختلاف زن و شوهر است .عدم توجه به نياز هاي جنسي يکديگر که به ناتواني ، بي ميلي يا سرد مزاجي فرد مربوط مي شود ،با لطمه به روابط زن وشوهر ،افراد را دچار عصبانيت ودلسردي نسبت به همسر وزندگي ميکند وبه تدريج موجب بروز رفتارهاي پرخاشگرانه ودر نهايت افسردگي مي شود . مشکل ترين وضعيت براي افرادي است که همسرشان دچار سرد مزاجي ،بي ميلي جنسي يا نوعي اختلال جنسي است .اين افراد به ممنوعت ها وشرايط اجتماعي ، اقتصادي و خانواده ،وابستگي به فرزندان و نگراني نسبت به آينده ، به ناچار شرايط را با فشار تحمل مي کنند . گاه ايرادگيري از هم ،نارضايتي از زندگي ،قهر هاي طولاني مدت ،کوبيدن يکديگر ، تهديد به جدايي ،ابراز خستگي وتمارض ،از عوارض بر آورده نشدن نياز هاي جنسي زن وشوهر است (ص،???).

 


ه ـ ثواب اخروي




زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند پس هر زمان كه بخواهيد، مى‏توانيد با آنها آميزش كنيد. و اثر نيكى براى خود، از پيش بفرستيد! و از خدا بپرهيزيد و بدانيد او را ملاقات خواهيد كرد و به مؤمنان، بشارت ده! (بقره ،???)

 

علامه در تفسير الميزان در ذيل اين آيه « وَ قَدِّمُواْ لِأَنفُسِكمُ» علاوه برفرزند صالح ،برپيش فرستادن عمل صالح نيز بيان مي کند :

 

بيانى كه از نظر خواننده گذشت اين احتمال را تاييد مى‏كند كه مراد از تقديم براى خود از پيش فرستادن اعمال صالح است، براى روز قيامت، هم چنان كه در جايى ديگر فرموده: يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ"( روزى كه هر كسى به تماشاى آنچه از پيش فرستاده مى‏ايستد.) «سوره نبا آيه ??» و نيز فرموده:" وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ، تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً" (و آنچه را از پيش براى خود فرستاديد، نزد خدايش مى‏يابيد، كه اگر خير بود خيرتر شده، و اجرى عظيم دارد.)« سوره مزمل آيه ??»

 

پس جمله:" وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ (از پيش براى خود بفرستيد، و از خدا بترسيد، و بدانيد كه روزى آنچه را كرده‏ايد خواهيد ديد) « از نظر سياق نظير آيه:" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ، وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ، وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ( اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از خدا بترسيد و هر فردى نگران عملى باشد كه براى فردا از پيش مى‏فرستد، و از خدا بترسيد، كه خدا به آنچه مى‏كنيد با خبر است) « سوره حشر آيه ??» مى‏باشد. ( ترجمه الميزان، ج‏?، ص: ???)

 

آيه در وهله اول منظور از عمل خير فرستادن، « فرزند صالح » مي باشد که با انجام کارهاي خير موجب رشد روحي والدين در زمان حيات و ممات آنها خواهد شد ،ولي علاوه براين با توجه به مطالب علامه طباطبايي ،به خوبي مي توان نتيجه ثواب و اجراخروي نيز گرفت. دين اسلام به اين روابط با ديد مثبت نگاه مي کند و حتي به آن رنگ معنوي وعبادي مي دهد . اولياي دين در موارد متعدد از پاداش اخروي در روابط جنسي سخن مي گفتند که تعجب افراد را بر مي انگيخت .اولياي دين (ع) با معادل سازي پاداش روابط جنسي با برخي تکاليف ديني دشوار مانند جهاد ،ريزش گناهان وپاک شدن افراد ،به دنبال نگرش مثبت ديني به اين رفتار در زن ومرد هستند که اين امر باعث مي شود آنان احساس مثبتي ازاين روابط داشته باشند و نشاط و لذت بيشتري براي آنها حاصل شود . تقويت اين نگرش ، مانع بروز احساس گناه در اثر روابط جنسي در زن و مرد است (سالاري فر، ص??).

 

 


براي نمونه بعضي از اين احاديث را درذيل آورده ايم :




امام صادق مي فرمودند که پيامبر وارد بر خانه ام سلمه شد و استشمام بوي خوشي نمود و فرمود آيا خانم حولاء آمده است ،گفتند اواينجاست،اواز شوهرش شکايت دارد ، پس حولاء بيرون آمد و گفت پدر ومادرم فداي شما شود ،شوهرم از من اعراض مي کند و به من توجه ندارد ،پس فرمود : برايش بيشتر به خودت برس ؛گفت من بهترين عطر ها را استفاده مي کنم و باز به من توجه ندارد ،فرمود :شايد نمي دانند با روکردن به تو چقدر ثواب برايش هست پرسيد : با روي نمودن به من چه ثوابي براي اوست ؟ پيامبر (ص) فرمودند : وقتي به تو نزديک مي شود دو ملک او را احاطه مي کنند و مانند کسي است که در راه خدا شمشير مي زند ،پس وقتي نزديکي مي کند گناهانش مي ريزد مانند ريزش برگ درختان پس وقتي غسل مي کند ،از تمام گناهان پاک مي شود ( وسائل‏الشيعة ج : ?? ص : ???)

 


أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ تَحْضُرُهُ الْمَلَائِكَةُ إِلَّا الرِّهَانُ وَ مُلَاعَبَةُ الرَّجُلِ أَهْلَهُ

 

امام صادق (ع) مي فرمايد : ملائکه حاضرنمي شوند مگر در مسابقه اسب دواني و وقتي مرد با همسرش ملاعبه وبازي مي کند .

 


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ارْمُوا وَ ارْكَبُوا وَ أَنْ تَرْمُوا أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ تَرْكَبُوا ثُمَّ قَالَ كُلُّ لَهْوِ الْمُؤْمِنِ بَاطِلٌ إِلَّا فِي ثَلَاثٍ فِي تَأْدِيبِهِ الْفَرَسَ وَ رَمْيِهِ عَنِ الْقَوْسِ وَ مُلَاعَبَتِهِ امْرَأَتَهُ فَإ ِنَّهُنَّ حَقّ

 

پيامبر اسلام (ص) فرمودند : تير اندازي کنيد واسب سواري نماييد ،تير اندازي در پيش من از اسب سواري محبوب تر است سپس فرمودند: هر کار لهو مؤمن باطل است مگر در سه کار تأديب اسب ،و تير رها کردن از کمان و ملاعبه و بازي با همسرش پس اين ها حق مي باشند ( وسائل‏الشيعه ج : ?? ص : ???)

 


.......................................................................

قرآن

وسايل الشيعه ج ??

تحف العقول

کافي ج ?

مجموعه آثار شهيد مطهري

تفسير تسنيم آيت الله جوادي آملي ج ?

تفسير الميزان علامه طباطبايي ج ?

زن کامل تألف مارابل مورگان

آنچه زنان ومردان نمي دانند تأليف آلن وبارباراپيز

 

منبع: سايت بيتوته به نقل ازتبيان




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

نظرتان را در مورد وبلاگ دست خط خدا بفرمایید؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 364
بازدید کل : 309826
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1

ابزار رایگان وبلاگ

آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 87
:: کل نظرات : 17

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 12
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 13
:: بازدید ماه : 364
:: بازدید سال : 1411
:: بازدید کلی : 309826