آیه الکرسی
هدفم از قرار دادن اسم وبلاگ این بود که خدا با دستای خودش آیه هاشو بر قلب پیامبر(ص) نوشت...!
آیه الکرسی
پنج شنبه 12 بهمن 1391 ساعت 22:50 | بازدید : 1631 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

آیه الکرسی

عکس العمل شيطان هنگام نزول آيه الکرسي

امام محمد باقر از امير المومنين (ع) روايت فرموده: هنگامي که آيت الکرسي نازل شد رسول خدا (ص) فرمود آيه الکرسي آيه اي است که از گنج عرش نازل شده و زماني که اين آيه نازل گشت هر بتي که در جهان بود با صورت به زمين خورد.

در اين زمان ابليس ترسيد و به قومش گفت :"امشب حادثه اي بزرگ اتفاق افتاده است باشيد تا من عالم را بگردم و خبر بياورم.

ابليس عالم را گشت تا به شهر مدينه رسيد مردي را ديد و از او سوال کرد: " ديشب چه حادثه اي اتفاق افتاد"

مرد گفت "رسول خدا فرمود:" آيه اي از گنج هاي عرش نازل شد که بت هاي جهان به خاطر آن آيه همگي با صورت به زمين خوردند. ابليس بعد از شنيدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن ها خبر داد.

............................................................................................

آيت الکرسي سيد آيات قرآن

پيامبر به حضرت علي (ع) فرمود: " يا علي ! من سيد عربم-مکه سيد شهر هاست- کوه سينا سيد همه کوه هاست- جبرئيل سيد همه فرشتگان است – فرزندانت سيد جوانان اهل بهشتند- قرآن سيد همه کتاب هاست – بقره سيد همه سوره هاي قرآن است – ودر بقره يک آيه است که آن آيه 50کلمه دارد و هر کلمه 50 برکت دارد و آن آيت الکرسي است.

........................

پا داش کسي که آيت الکرسي را زياد مي خواند

عبدالله بن عوف گفته است:" شبي خواب ديدم که قيامت شده است و من را آوردند و حساب من را به آساني بررسي کردند. آنگاه مرا به بهشت بردند و کاخ هاي زيادي به من نشان دادند. به من گفتند: درهاي اين کاخ را بشمار ؛ من هم شمردم 50 درب داشت.

بعد گفتند: خانه هايش را بشمار. ديدم 175 خانه بود. به من گفتند اين خانه ها مال توست. آن قدر خوشحال شدم که از خواب پريدم و خدا را شکر گفتم.

صبح که شد نزد ابن سيرين رفتم و خواب را برايش تعريف کردم.

او گفت : معلوم است که تو آيه الکرسي زياد مي خواني. گفتم : بله ؛ همين طور است. ولي تو از کجا فهميدي. گفت براي اينکه اين آيه 50 کلمه و 175 حرف دارد. من از زيرکي حافظه او تعجب کردم. آنگاه به من گفت : هر که آيه الکرسي را بسيار بخواند سختي هاي مرگ بر او آسان مي شود.

.................................

قرآن برتر است يا تورات؟

روايت شده که از پيامبر (ص) پرسيدند: قرآن برتر است يا تورات؟ فرمودند: در قرآن آيه اي است که از تمام کتابهايي که خداوند بر پيامبرانش نازل فرموده بهتر و برتر و والاتر است و آن آيه الکرسي است.

پيامبر فرمودند با فضيلت ترين آيه اي که بر من نازل شد آيه الکرسي است.

پيامبر فرمودند آيه الکرسي وسوره توحيد عظيم تر از همه چيزهايي است که دون و پست تر از خداست.

پيامبر (ص) فرمودند: دانش بر تو گوارا باد. سوگند به کسي که جان محمد در دست اوست اين آيه داراي دو زبان و دو لب است که در عرش الهي تسبيح و تقديس خدا مي گويد.

رسول خدا (ص) فرمود: در شب معراج دو لوح را ديدم ، که در يک لوح سوره حمد و در لوح ديگر کل قرآن قرار داشت که سه نور از آن مي درخشيد . پس گفتم اي جبرئيل اين نوره چيست؟ جبرئيل در جواب گفت : آن سه نور يکي سوره توحيد و يکي سوره ياسين و ديگري آيه الکرسي مي باشد.

پيامبر (ص) فرمودند: در معراج در آـسمان هفتم ديدم که ملائکه حجب سوره نور را مي خوانند ، خزان کرسي آيه الکرسي و حمله عرش سوره مومن را مي خوانند.

امام صادق (ع) فرمود: همانا من از آيه الکرسي براي بالا رفتن درجات استفاده مي کنم.

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحيد و قدر را با آيه الکرسي بخوانيد و بعد از آن برخيزيد و و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهيد که حاجاتتان بر آورده خواهد شد زيرا اسم اعظم هستند.

امام علي (ع) فرمودند اگر شما از آثار معنوي آيه الکرسي آگاه بوديد در هيچ حال خواندن آن را ترک نمي کرديد.

امام محمد باقر (ع) فرمودند: هر کس يک بار آيه الکرسي را بخواند خداوند هزار ناراحتي از ناراحتي هاي دنيا و هزار سختي آخرت رااز او دور مي کند که کمترين ناراحتي دنيا فقر و کمترين سختي آخرت فشار قبر است.

رسول خدا در خواب به دختر خويش فرمودند: ترازوي اعمال خويش را با آيه الکرسي سنگين گردان. زيرا هرکس آن را قرائت نمايد آسمان وزمين با فرشتگانش به جنبش و حرکت در آيند و خداوند را با صداي بلند به پاکي ياد کنند و او را بزرگ بدارند و تسبيح گويند. پس از آن تمامي فرشتگان از خداوند مي خواهند که گناه خواننده آيه الکرسي را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد.

رسول خدا (ص) فرمودند: هرکس آيه الکرسي را يک بار بخواند اسم او از ديوان اشقيا و انسان هاي بد محو مي شود.

امام رضا (ع) به نقل از پيامبر فرمودند: هر کس 100 مرتبه آيه الکرسي را بخواند چنان باشد که همه عمر خود را عبادت کرده باشد.

...........................

پيامبر فرمودند: هر کس آيه الکرسي را بعد از نماز بخواند هفت آسمان شکافته گردد و به هم نيايد تا خداوند متعال به سوي خواننده آيت الکرسي نظر رحمت افکند و فرشته اي را بر انگيزد که از آن زمان تا فرداي آن کارهاي خوبش را بنويسد و کارهاي بدش را محو کند.

رسول اکرم (ص) فرمود: يا علي بر تو باد به خواندن آيه الکرسي بعد از هر نماز واجب. زيرا به غير از پيغمبر و صديق و شهيد کسي به خواندن آن بعد از هر نماز محافظت نمي کند و هر کس بعد از هر نماز آيه الکرسي را بخواند به جز خداوند متعال کسي او را قبض روح نمي کند و مانند کسي باشد که همراه پيامبران خدا جهاد کرده تا شهيد شده است و فرمود: بعد از مرگ بلا فاصله داخل بهشت مي شود و به جز انسان صديق و عابد کسي بر خواندن آيه الکرسي مواظبت نمي کند.

در روايتي از امام باقر آمده است:" هر کس آيه الکرسي را بعد از هر نماز بخواند از فقر و بيچارگيدر امان شود و رزق او وسعت يابد و خداوند به او از فضل خودش مال زيادي بخشد."

رسول اکرم فرمودندک هر کس آيه الکرسي را بعد از هر نماز واجب بخواند نمازش قبول درگاه حق مي گردد و در امان خدا باشد و خداوند او را از بلاها و گناهان نگه دارد.

جهت نور چشم بعد از هر نماز دست بر چشم بگذارد و آيه الکرسي بخواند و بگويد :" اعيذ نور بصري بنور الله الذي لا يطفي"

خداوند به موسي بن عمران وحي فرمود: کسي که بعد از نماز واجبش آيه الکرسي بخواند خداوند متعال به او قلب شاکرين – اجر انبيا و عمل صديقين را عطا فرمايد و چيزي جز مرگ از داخل شدن او به بهشت جلوگيري نمي نمايد. مداومت نمي نمايد به آن مگر پيامبر يا صديق يا کسي که از او راضي شده ام و يا شخصي که شهادت را روزي او مي نمايم.

................................

زيادي علم وحافظه

پيامبر (ص) روايت کرده است که فرمودند : 5 چيز حافظه را قوي مي گرداند: خوردن شيريني – گوشت نزديک گردن – عدس – نان سرد و خواندن آيت الکرسي

عالمي گويد : هر که علم مي خواهد بر پنج چيز مواظبت مي کند:

1- پرهيزکاري در آشکارا و پنهان 2- خواندن آيت الکرسي 3- هميشه با وضو بودن 4- نماز شب خواندن حتي اگر دو رکعت باشد. 5- غذا خوردن به منظور نيرو گرفتن نه شکم پر کردن.

............................................

سفر

امام صادق (ع) فرمود: سفر را با دادن صدقه و يا با خواندن آيت الکرسي آغاز کنيد. کسي که در سفر هر شب آيه الکرسي را بخواند هم خودش در سلامت باشد و هم چيزهايي که همراه اوست.

..........................................

حاجت

اگر براي کسي کار مهمي پيش آمده باشد و بخواهد که زود انجام شود و به صحرايي رود که در آنجا کسي نباشد و خطي دور خود بکشد و رو به قبله با تواضع بنشيند و 70 بار آيه الکرسي را بخواند . بدون شک در آن روز حاجات او بر آورده شود . اين کار تجربه شده است و شکي در آن نيست.

رسول اکرم (ص) فرمودند: هرگاه براي حاجتت از خانه ي خود بيرون آمدي آيه الکرسي را بخوان که حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.

امام علي (ع) فرمودند: هرگاه يکي از شما اراده حاجتي کند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بيرون رود و در وقت بيرون رفتن آخر سوره آْ عمران ( آيه 190تا آخر) و آيه الکرسي و سوره قدر و حمد را بخواند ، زيرا که در خواندن اين ها حوائج دنيا و آخرت برآورده مي شود.

در روايت آمده است هر کس آيت الکرسي را در وقت غروب بخواند حاجتش برآورده گردد.

 

فضيلت ؛ اهميت ؛ ثواب و آثار آيه الکرسي

1-  آيه الکرسي نوري از آسمان است .

2-  آيه الکرسي آيتي از گنج عرش است .

3-  آيه الکرسي باعث ايمني در سفر است .

4-  آيه الکرسي اعلاء ترين نقطه قرآن است .

5-  ذکر رسول مکرم اسلام در بستر؛ خواندن آيه الکرسي بود .

6-  با خواندن آيه الکرسي انسان دچار هيچگونه آفتي نخواهد داشت .

7-  براي رفع فقر آيه الکرسي موثر است و کمک الهي از غيب مي رسد .

8-  همه چيز در آيه الکرسي است يعني کرسي گنجايش آسمانها و زمين را دارد  .

9-  در تنهايي آيه الکرسي بخواني باعث رفع ترس مي شود و از سوي خدا کمک مي رسد .

10- آيه الکرسي رادر نماز ها ؛ روزها؛ شبهاي ايام هفته ؛ سفرها و در نماز شب و دفن ميت بخوانيد .

11- هنگام خواب نيز آيه الکرسي بخوانيد زيرا با عث مي شود خداوند فرشته اي نگهبان و محافظت بگمارد تا صبح سلامت بماني .

12- هر گاه از درد چشم شکايت داشتي آيه الکرسي بخوانيد و آن درد را اظهار نکنيد آن درد بر طرف مي شود و از آن عافيت مي طلبيد .

13- پيامبر اسلام (ص) : در خانه اي که آيه الکرسي خوانده شود ابليس از آن خانه دور مي شود و سحر وجادو در آن خانه وارد نمي شود .

14- آيه الکرسي پايه و عرش الهي است و هدف از خواندن آن اين است که مردم در عبادت جز خداوند کسي را نپرستند و به ذلت فرو نروندو روح يکتا پرستي ايجاد کنند و از بندگي ناروا آزاد شوند و آيه الکرسي عقلها را بيدار و اله حقيقي را معرفي و خداي دانا و توانا را به مردم مي شناساند .

15- وقت غروب 41 بار آيه الکرسي را بخواني حاجت روا مي شوي 0 ( 41 بار تا علي العظيم بخوان يعني يک آيه ) مجرب است 0 و براي رفع هم و غم ؛ شفاي مريض ؛ درمان درد؛ رحمت خداوند و زياد شدن نور چشم آيه الکرسي را مدام بخوانيد .

16- اگر مومن آيه الکرسي را بخواند و ثوابش را براي اهل قبول قرار دهد خداوند ملکي را بر او مقرر مي کند که برايش تسبيح کند .

17- آيه الکرسي در مزرعه و مغازه پنهان کردن باعث برکت مزرعه و رونق گرفتن کسب است .

18- از پيامبر نقل نموده اند که : اين آيه عظيم تر از هر چيزي است که حق تعالي آفريده است .

19- چند چيز حافظه را زياد مي کند يکي از آن خواندن آيه الکرسي است .

20- هر شب آيه الکرسي را بخواني تا صبح  در امان خدا هستي .

21- هر صبح آيه الکرسي را بخواني تا شب در امان خدا هستي .

22- آسان شدن مرگ بوسيله آيه الکرسي است .

23- آيه الکرسي عظيم ترين آيه در قرآن است .

24- براي حفظ مال و جان آيه الکرسي بخوان .

25- آيه الکرسي ويرانگر اساس شرک است .

26- آيه الکرسي سيد سوره بقره است .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

نظرتان را در مورد وبلاگ دست خط خدا بفرمایید؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 373
بازدید کل : 309835
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1

ابزار رایگان وبلاگ

آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 87
:: کل نظرات : 17

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 21
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 22
:: بازدید ماه : 373
:: بازدید سال : 1420
:: بازدید کلی : 309835