آیه الکرسی
هدفم از قرار دادن اسم وبلاگ این بود که خدا با دستای خودش آیه هاشو بر قلب پیامبر(ص) نوشت...!
آیه الکرسی
یک شنبه 8 بهمن 1391 ساعت 20:2 | بازدید : 1350 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

مديرگروه تفسير بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء گفت: «آية الکرسي» داراي 50 کلمه است که در هر کلمه  آن برکتي وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمين «حسين اشرفي» مديرگروه تفسير بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء در رابطه با ويژگي خاص «آيةالکرسي» مبني بر «غرر الآيات» بودن عنوان کرد: «غرر» جمع غرّه و به معناي درخشندگي و برجستگي است که معمولا در لغت نيز به سفيدي موجود در پيشاني گاو و يا گوساله به دليل دورنماي خاص آن، غره گفته مي شود.

وي اظهار داشت: هر آيه اي از آيات قرآن، شأن و منزلت خاص خودش را دارد که با اين شأن و جلالت از ديگر آيات ممتاز مي شود اما برخي آيات، درخشش، برجستگي، نقش کليدي و زيربنايي ويژه اي دارد از اين رو به آياتي که اين درخشندگي و اين برجستگي را دارد غرر آيات گفته مي شود.

* «توحيد» مهم ترين ويژگي «آية الکرسي» از نظر مرحوم علامه طباطبايي است

اين شاگرد آيت الله جوادي آملي به بيان معيارهاي «غرر الآيات» پرداخت و گفت: کليدي بودن آيات قرآن، آن آيات کليدي که ديگر معارف به آن برمي گردد، مي تواند راهگشاي فهم بسياري از آيات و روايات معصومان باشد. همچنين اتقان و استحکام، جمع بين برهان و عرفان، علو متن و متين بودن آن و محتواي بسيار در يک متن کوتاه که به لحاظ ادبي آن را ايجاز اعجاب انگيز مي گويند از جمله خصايص ممتاز آيةالکرسي به شمار مي رود.

وي مهم ترين ويژگي «آية الکرسي» از نظر مرحوم علامه طباطبايي(ره) را بحث توحيدي آن دانست و خاطرنشان کرد: ايشان آيات «غرر» را از آياتي بر مي شمرد که توحيدي است به دليل اينکه همه مسائل اسلامي و قرآني اعم از عقايد، اخلاق، احکام و حقوق به نوعي به توحيد باز مي گردد.

* «آيةالکرسي» سرور تمام قرآن و معارف ديني است

حجت الاسلام اشرفي با بيان اينکه توحيد، زيربناي تمام معارف و اعمال شايسته است، اظهار داشت: بنابراين بيشترين آيات کليدي، آيات توحيدي است شايد بتوان گفت علامه طباطبايي غالب آيات توحيدي و برجسته را غرر آيات مي داند از اين رو شاگرد ايشان علامه جوادي آملي يک توسعه اي در غرر آيات داده اند.

وي در خصوص اينکه چرا مرحوم علامه طباطبايي، آية الکرسي را سيد و غرر آيات برشمرده است به وجود چند روايت در جوامع روايي شيعه اشاره کرد و گفت: روايت نخست به سخني از امام صادق(ع) برمي گردد که ايشان فرموده اند: «ابوذر از پيامبر(ص)  پرسيد از ميان آياتي که بر شما نازل شد، کدام يک از همه برتر است حضرت فرمودند: «آيةالکرسي»، همچنين از امام علي(ع) روايت شده است که مي فرمايند: «بارها شنيده ام که حضرت رسول(ص) مي فرمودند «سيد الکلام القرآن» آقاي تمام سخنان، قرآن است و آقاي تمام قرآن سوره مبارکه بقره و آقاي سوره بقره و معارف قرآن «آية الکرسي» است لذا اين روايات باعث مي شود «آيةالکرسي» غرر ناميده شود.



دبير گروه تفسير بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء عنوان کرد: پيامبر اکرم(ص) در ذيل همين حديث به حضرت امير(ع) فرمودند: يا علي(ع) در آية الکرسي 50 کلمه است که در هر کلمه اي از آن برکتي وجود دارد.

وي افزود: در روايت ديگري از رسول خدا (ص) سؤال شد کدام آيه اعظم آيات قرآن است شروع به خواندن آية الکرسي کردند و فرمودند: «اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ».

* عالي ترين اسامي خداوند در «آيةالکرسي» نهفته است

حجت الاسلام اشرفي با بيان اينکه در ميان روايات، روايات بسيار زيبايي هست که از آنها نيز به غرر روايات ياد مي شود، گفت: در صفحه 360 کتاب «مجمع البيان» روايتي از امام باقر(ع) آمده است که مي فرمايند: «ان لکل شيء ذروة و ذروة القرآن آيةالکرسي»؛ هر چيزي اوج و قله اي دارد که اوج قرآن کريم «آية الکرسي» است، البته جنبه توحيدي آية الکرسي بسيار مهم است. در «آيةالکرسي» عالي ترين اسماء حسنا الهي از جمله؛ حي، قيوم، العلي، العظيم و مانند آن وجود دارد.

وي اظهار داشت: آخرين نکته در خصوص غرر آيات بودن «آية الکرسي» روايتي است که در آن علي عليه السلام مي فرمود: «رسول خدا(ص) به من خبر داد که «آيةالکرسي» از گنج هاي زير عرش پروردگار به ايشان عطا شده است که قبل از پيامبر(ص) به هيچ کسي عطا نشده بود» لذا اين آيه از اختصاصات حضرت رسول(ص) و از گنيجنه هاي زير عرش پروردگار به شمار مي رود.

مديرگروه تفسير بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء با تاکيد بر اهميت، عظمت و خواص آيةالکرسي تصريح کرد: هر چه در عالم طبيعت است مسبوق به وجود غير طبيعي آن در مخزن غيبي است و اين نکته مهمي است که در آيه 21 سوره «حجر» آمده است «وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ»؛ هر چه در عالم وجود دارد گنجينه هاي آن در نزد خداست.

وي خاطرنشان کرد: از اين آيه شريفه فهميده مي شود هر چيزي نه تنها يک خزينه بلکه خزانه هايي دارد و اين مسئله بيانگر آن است که خزانه هاي الهي متعدد هستند، همچنين آنچه در روايت اخير وجود دارد اين نکته را مي رساند که «آية الکرسي» يکي از آن گنجينه ها و خزينه هاي الهي است که بحث توحيدي يعني معرفي خود خدا و توحيد صفاتي را به نحو احسن بيان مي کند.

حجت الاسلام اشرفي در پايان گفت: «آية  الکرسي» اثر شفا و شفاعت دارد و مي خواهد ما را با توحيد ناب آشنا کند که اگر توحيد در زندگي انسان سايه افکند بسياري از مسائل ديگر حل خواهد شد چرا که بازگشت بسياري از معارف و احکام دين به مسئله توحيد است.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

نظرتان را در مورد وبلاگ دست خط خدا بفرمایید؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 56
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 57
بازدید ماه : 408
بازدید کل : 309870
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1

ابزار رایگان وبلاگ

آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 87
:: کل نظرات : 17

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 56
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 57
:: بازدید ماه : 408
:: بازدید سال : 1455
:: بازدید کلی : 309870